2011. január 24., hétfő

Terhességi idő

Egykori matek szakosként nem okozott soha különösebb problémát annak megértése, hogy hogyan is számolják a terhesség napjait, heteit, hónapjait.
De sok olyan emberrel találkoztam, akiknek bizony korántsem volt ilyen egyértelmű ez az egész rendszer... Pedig csak annyit kell szem előtt tartani, hogy míg egy "normál ember" naptári hónapokkal számol, addig a nőgyógyászok holdhónapokat használ.

Na de akkor pontosan hány nap, meg hány hét, és hónap a terhesség, és ki mikor hány hetes, hónapos, stb?
Hogy könnyebb legyen, példaként leírom a saját terhességem korát is helyenként (utolsó menstruáció: 2010.09.19).

A SZÜLÉS VÁRHATÓ IDEJE
Véleményem: nem lehet pontosan kiszámolni, főleg nem akkor, ha nem tudjuk a peterés pontos idejét. De ez az én véleményem. :)
Az utolsó menses 1. napjához hozzáadunk 9 hónapot és +7 napot (hozzáadunk összesen 270 napot, de az bonyolultabb, mint így)

NAPOK

Ez talán a legegyszerűbb. A terhesség kb. 280 nap. Ezt mindenki ugyanúgy számolja, az első nap az utolsó menstruáció első napja. Így nekem jelenleg 127 napos a babám.

HETEK

A terhesség 40 hétből áll: itt már kicsit bonyolódik a helyzet, hisz a számolás az utolsó menstruáció 1. napjával kezdődik ugyanúgy. Tehát a terhesség 1. hete maga az utolsó menstruáció. Az 1. hét végén tölti be az ember az 1 hetet, ez a betöltött 1 hét. Igenám, de az orvosok nem így írják, mert ők (ezt nem tudom, miért van így) a betöltött hetek utáni 6 napot írják x. hétnek. A betöltött 40. hét pedig maga a terminus, a kiírt napunk.
Ez alapján az én terhességem ma:
18 hetes, 1 napos (18+1), ez betöltött 18 hét, és ez már a 19. hét. 

HÓNAPOK

Az orvosok nem igazán számolnak hónapokkal, ha mégis, akkor náluk a terhesség nem 9, hanem 10 hónap, hiszen ők holdhónapokkal számolnak. Vagyis náluk 1 hónap csak 28 nap, vagyis pontosan 4 hét. Így a betöltött 4 hét az 1 hónap. Eszerint én a 18+1-gyel az 5. hónapban vagyok, hisz 16 hetesen betöltöttem a 4 hónapot. Viszont feltehetőleg eléggé hülyének néznének, ha valahol közölném az emberekkel, hogy 10 hónapos terhes vagyok (szülés előtt), ezért én nem igen mondom ez alapján terhesség korát. 
A hétköznapi ember pedig ugye 30-31 napos hónapokkal számol, így ha szept. 19 volt az utolsó menstruációm első napja, akkor okt. 19-én vagyok 1 hónapos. Ha ezt vesszük alapul, akkor január 19-én töltöttem be a 4 hónapot, amikor 17+3 voltam. Így a terhesség tényleg 9 hónap (+7 nap).

TRIMESZTER

Mindenki máshogy számolja... :) az 1. trimesztert nagyjából mindenhol 12 hetes korhoz kötik. De van, ahol ezt is a naptári hónapokkal számolják, és akkor viszont nem 12 hetesen lépsz a 2. trimeszterbe, hanem kb 13 hetesen. Ha így számolunk, akkor én dec. 19-én léptem a 2. trimeszterbe, és márc. 19-én fogok a 3.-ba.
Ha az orvosok által alkalmazott holdhónapokat vesszük, akkor a trimeszterek:

1-12. hét: 1. trimeszter
13-27. hét: 2. trimeszter
28-40. hét: 3. trimeszter


Remélem van, akinek segítettem ezzel. :)

21 megjegyzés:

  1. Hát én azt tudom, hogy minden héten csüt van a hét fordulóm:D
    Mikor rendel a dokibácsi:D És minden barátnőm aki nála szült csüt. fordult:D

    És július közepén végén jön a baba:D

    Ennyi bőven elég:D

    annyira túlbonyolítják, én is annyi féle fajta számolást láttam, hogy hihetetlen!

    Amúgy barátnőm 2 héttel hordta tovább a babát, zárójelentésen az van h pont jól szült, kiszámoltuk 2 lehetséges napon fogant, akkor meg 42 hétre szült...

    VálaszTörlés
  2. Nekem augusztus 31.én volt a menstruációm első napja,igy az azt jelenti,hogy szeptember 14.én estem teherbe!Azt nem értem(azon a héten)nem is voltunk együtt hogyan számolnak??!!

    VálaszTörlés
  3. A terhesség első hete az utolsó mensi első napjával kezdődik. Tehát ugyanúgy az utolsó menstruáció első napjától számolnak, de ha hosszabbak a ciklusaid (vagy rövidebbek), akkor a szülés várható ideje módosul azzal a pár nappal, mert máskor volt a peteérés.

    VálaszTörlés
  4. Én január 29.én fogantam meg,de az utolsó menstruációm ideje március volt.Ilyen esetekben az orvosok a baba méreteiből asszociálnak a pontos heteimre.Jelenleg 27 hetes kismama vagyok.

    VálaszTörlés
  5. Nekem tavaly November 2-án jött meg és 8-ánn mullott el akkor hány honapos terhes vagyok most?

    VálaszTörlés
  6. nekem 2014 febr. 23.-án volt meg utójára ak most hány hónapos vagyok

    VálaszTörlés
  7. szia en 12hetiben jarok utolso mensim volt oktober 1jen akor hanyadik honaban vagyok koszike

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Okt 1-én volt az utolsó menstruáció, akkor nem a 12. hétben vagy. Akkor 7 hetes 6 napos vagy, az a 2. hónap vége.

      Törlés
  8. szeptemerben volt meg a mensim de oktober 1 nem volt meg a mensim tegnap voltam a doktor ur nal es kis konyvben 12het van be irva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. akkor meg 12+1 vagy, és az a 3. hónap vége..

      Törlés
  9. szia én nem vagyon tudom most ez hogy van mivel ez az elsö nekem es 7 hetes vagyok akor az hany hetest is jelent ketöt vagy egyet

    VálaszTörlés
  10. Szia! Én azzal a problémával fordulok hozzád, hogy mióta tudom h terhes vagyok /3.baba/ 3 időpontom van szulesig!
    Az első ultrahang augusztus16 a másik augusztus 02 ezt az utolsó menses szerint számoltak ki a harmadik az a 13heti ultrahangnal augusztus14
    Nos ami nagyon zavar mind két terhessegemnel ultrahang szerint adtak meg a kiirt időpontott ami /+- 1-2/ nap volt!
    Nos az utolsó mensesnel volt problémám ugyan is köztes vérzés jelentkezett az utolsó 11 szemnel orvos látott terhessegi teszt negatív volt
    Tanácsára végig szedtem a fogamzásgátlót amit november 6-ig szedtem ebben az időben végig menses szerű vérzésem volt ami a szedés után 2nappal elmúlt vagyis november 8-án
    Most a jelenlegi terhessegi hetem 15+2napos vagyok
    Most akkor ön szerint melyik időpont a megfelelő és így akkor mikor eshettem teherbe!?
    Mert a 2het elszámolás számomra egy picit soknak tunik!!!!
    Előre is köszönöm a válaszát

    VálaszTörlés
  11. Szia Elnézést kérek de szeretnék egy kis segítséget kérni mert sajnos nem tudom ha 22hetes és 2 napos vagyok akor az végül is Hany hónapnak felel meg? ??előre is köszönöm a segítséget és a választ!

    VálaszTörlés
  12. Sziasztok! Egy kis segítséget szeretnek . Nem tudom csak saccolni hogy mikor volt az utolsó menstruaciom. Az okt. 18. Most voltam ultrahangon azt mondtak 11 hetes vagyok . Hogy kell számolni a heteket? Akkor mikor töltöm a 12 hetet? Koszonom

    VálaszTörlés
  13. Szia nekem az utolso mensim nov13 dikam volt
    Nogyogyasz szerint 25-hetes +3 napos vagyok
    Oktober 20adikan voltam egyut a parpmal meg nov 1 jen honan tudhatom mikor estem teherbe?

    VálaszTörlés
  14. Sziasztok!!!Hmm,ez nekem is fejtőrést okoz,mert a Nőgyógyàszom szerint és a korong szerint is 25 hetes terhes vok.DE a Védőnöm szerint 21🤔.Most akkor miis van!Az utcsi menszeszem első napja 2017.11.13....Pàrommal 2017.1128-29-én voltunk együtt.Hàny napot kell az utcsi menszesz első napjàhoz afni??..KÉREM hogyha vki tud pontos vàlaszt adni,att NAGYON SZÉPEN MEGKÖSZÖNNÉM!!Tovàbbi szép napot Mindenkinek.Mariann

    VálaszTörlés
  15. Helló nekem 2018 09.13.án volt az utolsó akkor hány hetttes vagyok ???

    VálaszTörlés
  16. Üdvözlök mindenkit :). Én már trkjtelj nem értem ,de ezrtinsze nem vdgxoj egyedül... sok kismama van így. 2018 November 28_volt az eldo nap mikir meg jött. AztsA a férjem itthon sem volt
    Tehát nem voltunk egxutt. Jól tudom az ido pontot decrndec 15 mokor haza jott. Kb akkor lehetett a fogantatás. Ma
    2019 március 6 voltam második U aztán szt mondja 14_15 hetrs terhes vagyok. Akkor ezt hogy szamoljsk???

    VálaszTörlés